منهول کاروگیت منهول کاروگیت .

منهول کاروگیت

منهول کاروگیت

منهول کاروگیت چیست؟

منهول کاروگیت نوعی از اتصالات پلی اتیلن هست  که برای متصل کردن چند شبکه و خط راه رو به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای  ​مثال در سیستم پکیج تصفیه فاضلاب برای اینکه چندین خط لوله پلی اتیلن فاضلاب را به همدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند از منهول کاروگیت استفاده می کنند یا در سیستم‌های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل‌ها در زیر زمین استفاده می‌شود. البته همگی در سطح شهر به انواع منهول کاروگیت برخوردیم، دریچه‌هایی که در سطح زمین موجود است و برای کاربری‌ های مختلفی استفاده می‌شود (آب و فاضلاب، تلفن، برق و…) و منهول کاروگیت در واقع برای دسترسی آسان انسان به داخل کانال است و در آن‌ها را با درپوش می‌پوشانند. از مدت ها پیش پلی اتیلن به دلیل سبک بودن ، سهولت نصب و مقاومت در برابر خوردگی و سایش و همچنین طیف وسیعی از مواد شیمیایی و همچنین طیف وسیعی از مواد شیمیایی ، جایگزین قابل اعتمادی برای منفذهایی است که از بتن ، آجر و ملات یا سیمان الیاف تولید می شوند. در غیر این صورت طول عمر مواد سنتی را کاهش دهید. در نتیجه ، منهول کاروگیت در برابر نفوذ ریشه مقاوم هستند و از آلودگی آب های زیرزمینی اطراف جلوگیری می کنند و ساختاری ضد آب فراهم می کنند که امید به زندگی طولانی تری را ارائه می دهد.

 

کاربرد منهول‌ کاروگیت

 هوادهی و تهویه شبکه‌ های زیرزمینی: اتصالات پلی اتیلن خطوط لوله پلی اتیلن فاضلابی در پکیج تصفیه فاضلاب و تغییر جهت، تغییر ارتفاع ویا تغییر در شیب خطوط لوله‌ پلی اتیلن  فاضلابی هنگام تغییر قطرلوله پلی اتیلن فاضلاب

منافذ فاضلاب و طوفان:منهول کاروگیت ویژگی ها و مزایای بسیاری برای سیستم های گرانشی و فشار زیرزمینی دارند ، از جمله بازرسی ، تعمیر و نگهداری ، تهویه ، تمیز کردن و شستشوی فاضلاب یا پکیج تصفیه فاضلاب یا تغییر شرایط جریان (تغییر جهت ، تغییر فشار ، تغییر جریان آب نرخ).

 

سوراخ برای مخابرات: منهول کاروگیت برای نصب در زمین های دشوار که فضای محدودی برای کار در آنها وجود دارد مناسب بوده و آنها را برای سیستم های مخابراتی و مجاری ایده آل می کند.

منهول کاروگیت با چگالی بالا و مارپیچ (پلی اتیلن) با استفاده از یک پروفایل منحصر به فرد پرتوی دو جداره تشکیل می شوند ، و در نتیجه مقاومت های فشاری تا 8KN / m2 حاصل می شود. در برابر خستگی و خوردگی ، منهول کاروگیت دارای عمر تقریبی 100 سال هستند. محدوده اندازه لوله از DN600 تا DN3000 است.

یک پایه ساخته شده به طور دائمی به پایه ثابت می شود و یک خروجی و چندین پایه ورودی به صورت رباتیک برش داده می شوند و در موقعیت جوشکاری می شوند – متناسب با نیازهای دقیق شما برای قطر ، کلاس ، زاویه و ارتفاع.

 منهول آب و فاضلاب: منهول‌های پلی اتیلنی در شبکه‌های آب و فاضلاب به تجمیع و توزیع فاضلاب، جمع‌آوری شیرآبه‌ها و آب‎های سطحی و زهکشی کمک می‌کند. از منهول می‌شود برای حوضچه آبگیری، ایستگاه پمپاژ فاضلاب جهت کنترل جریان، محفظه سیفون، نصب و بازدید شیرآلات و بازرسی و نگهداری شبکه استفاده ‌می‌شود. یکی از فواید منهول‌های کاروگیت این است که در برابر سولفید هیدروژن مقاوم است و جلوی پوسیدگی و خوردگی را می‌گیرد. در صورتی که منهول‌های بتنی و آجری در شبکه‌های فاضلاب به سرعت آسیب می‌دیدند و عمر کوتاهی داشتند. منهول کمک فراوانی به تهویه، تعمیر، تخلیه سیالات می‌کند و در یکسان‌سازی خروجی‌های فاضلاب خانگی نقش اساسی دارد.

 منهول برق و مخابرات: یکی از نیازمندی‌های شبکه‌های برق و مخابرات اتصال چند شبکه و اتصال کابل‌ها و همچنین قابلیت سوییچ می‌باشد که بدون منهول این امور ناممکن است. منهول‌های کاروگیت علاوه بر اینکه نیازمندی‌های بالا را رفع می‌نمایند، به جهت مقاومت در برابر رطوبت و قابلیت تغییر در سیستم مزیت بسیار بالایی به دیگر انواع منهول دارد.  چون در این شبکه‌ها برق با جریان قوی و یا فیبر نوری قرار دارد بایستی منهول‌ها جلوی نشت سیالات از خارج را بگیرند که منهول‌های پلی‌اتیلنی به دلیل جنس مناسب و جوش‌های اکستروژن در محل اتصالات پلی اتیلن جلوی نشت را می‌گیرد و امنیت شبکه‌های برق و مخابرات را بسیار بالا می‌برد. علاوه‌بر موارد بالا منهول‌های کاروگیت در صنایع دریایی هم بسیار پراستفاده می‌باشند.

 

 

انواع منهول‌های کاروگیت

منهول کاروگیت بر اساس طرز ساخت به دو دسته دو جداره و تک‌جداره تقسیم می‌گردد و برای تاسیسات برق، مخابرات، فاضلاب، صنایع دریایی و دیگر تاسیسات زیرزمینی استفاده می‌گردد.

منهول‌های دوجداره به نسبت ‌منهول‌های تک‌جداره دارای آب‌بندی بهتر و مقاومت بالاتری در برابر ضربه و اشعه UV  می‌باشند و مهم‌ترین ویژگی منهول دوجداره این است که در هر ارتفاعی که مدنظر مشتری است تولید می‌گردد. البته این دو مدل منهول در بقیه موارد هر دو دارای مزایایی که بالا شرح دادیم می‌باشند. منهول‌های تک‌جداره از مواد پلی‌اتیلنی با گرید 3840 به‌صورت روتاری مولدینگ تولید می‌گردد و بدنه منهول‌های دوجداره با اکستروژن  – HDPE100 – EX3تولید می‌گردند.

منهول مخابرات(برق): شبکه‌های برق یا مخابرات نیازمند اتصالات پلی اتیلن کابل‌های مختلف از مسیرهای مختلف می‌باشد که این امر در منهول‌ها امکان‌پذیر می‌شود به همین جهت منهول بایستی توان مقاومت در برابر ضربات و حوادث طبیعی را داشته‌باشد و از طرفی جلوی ورود مایعات و موجودات موذی که باعث تخریب کابل‌ها می‌شود را بگیرد که منهول‌های پلی‌اتیلنی مناسب‌ترین انتخاب برای این امر می‌باشد. از طرفی برای تعمیر و تغییر در شبکه کابلی و وردو و خروج به شبکه به منهول نیاز داریم که منهول‌های پلی‌اتیلنی علاوه بر رفع این نیازها به دلیل نصب آسان و کم‌هزینه بسیار پرطرفدار می‌باشد.این آدم‌روها از قطر 600 میلیمتر تا 18000 میلیمتر و بر اساس نیاز مشتری به ارتفاع دلخواه تولید می‌گردند.

منهول فاضلاب: شبکه فاضلاب نیاز به تجمیع، بازرسی و تعمیر دارد که این نیاز با استفاده از منهول برطرف می‌گردد. علاوه بر اینکه سیستم فاضلاب در لوله پلی اتیلن بایستی در برابر حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله، ضربات شدید، خوردگی توسط مواد شیمیایی مانند سولفید هیدروژن، حیوانات موذی و دیگر موارد مشابه مقاوم باشد. به همین جهت منهول‌های کاروگیت علاوه بر حل مشکلات بالا، به دلیل جلوگیری از نشت شیرآبه‌های فاضلاب مناسب‌ترین گزینه برای اجرا می‌باشد.

 

 

نصب منهول‌ کاروگیت

یکی از مهمترین قسمت‌های اجرای هر پروژه مرحله نصب منهول در محل گودال می‌باشد که به دلیل ویژگی‌های منهول‌های پلی‌اتیلنی این کار بسیار آسان شده‌است. مراحل نصب به صورت خلاصه و بر اساس استانداردهای مرسوم در زیر می‌‌آید. البته لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت خاک و پروژه جزییات مهمی تغییر می‌نمایند که بایستی تیم فنی پروژه در این باره تصمیم بگیرد.
1- برش دقیق منهول: منهول‌ها با توجه به قطر لوله‌ها باید دقیق برش داده شوند.
2- حفر گودال: به‌طور معمولگودال مدنظر برای منهول بایستی 1/4 برابر قطر منهول باشد تا در بهینه‌ترین حالت منهول نصب گردد.
3- کف‌سازی: سپس جهت مقاوم‌سازی کف گودال، آن را با بتنی به ضخامت 10 سانت می‌پوشانیم. این بتن می‌تواند پیش‌ساخته باشد و یا در محل آماده گردد.
4- استقرار منهول: بعد از بتن‌ریزی منهول را در بتن قرار می‌دهیم و لوله‌ها را با دقت متصل نموده و پله استیل را نیز در محل نصب می‌نماییم.
5- ساخت دال بتنی: در این مرحلهبر روی منهول یک دال بتنی می‌سازیم تا بار وارده به صورت مساوی تقسیم شود.
6- مصالح پرکننده: با توجه به وضعیت خاک و آب‌هوا اطراف منهول را با ملات مناسب (معمولا شفته و آهک) پر می‌نماییم.

 

 

مشخصات برای منهول کاروگیت و مواد سازه های ساختاری:

•           منهول کاروگیت ها و سایر سازه های پلی اتیلن باید از مواد ساخته شده از رزین پلی اتیلن با چگالی بالا PE 100 ساخته شوند.

•           این ماده در صورت تجزیه و تحلیل مطابق با ASTM D 2837 باید حداقل مقاومت هیدرواستاتیک طولانی مدت 1600 psi داشته باشد.

•           رزین پایه باید 2٪ کربن سیاه پراکنده داشته باشد.

•           چگالی ترکیب پایه باید بیشتر از 955/0 باشد که در ASTM D 1505 به آن اشاره شده است.

•           مقاومت کششی در عملکرد باید مطابق با ASTM D 638 بیش از 3200 psi باشد.

•           مقاومت رشد ترک ترک آهسته باید بیش از 100 ساعت (PENT TEST) در هر ASTM F 1473 باشد.

•           منهول کاروگیت ، جمع کننده ها ، جعبه های سوپاپ ها و سایر سازه های پلی اتیلن طبق مشخصات مهندس طراحی ساخته می شوند. ورودی ها / دهانه های خروجی را می توان در هر موقعیت یا ارتفاعی بر روی چاله قرار داد. ورودی / خروجی ممکن است به صورت فلنج یا انتهای ساده برای اتصالات پلی اتیلن همجوشی لب به لب یا الکترو فیوژن طراحی شده باشد.

پایین منهول کاروگیت با چگالی بالا برای استحکام بیشتر در داخل منهول کاروگیت و خارج از منهول کاروگیت جوش داده شده اند. تقویت کننده های تهویه در ته و در مواردی که امکان پذیر باشد در ورودی ها / ورودی ها وجود دارد. با استفاده از بتنی که در اطراف آنها ریخته می شود ، می توان اندازه آنها را برای مقاومت در برابر شناور بزرگ کرد. حلقه های ضد شناور همچنین می توانند با جوشکاری اکستروژن برای مقاومت در برابر شناور در جداول آب زیاد قرار بگیرند. ته چاله ها به طور معمول از ورق ورق لوله پلی اتیلن از 1/2 تا 2 اینچ ساخته می شود. پایین توصیه می شود توسط مهندس طراح مطابق با ASTM F-1759 مشخص شود. سر منهول کاروگیت را می توان به صورت لولایی ساخت ، روی فلنج صفحه بالایی پیچ و مهره ای ایجاد کرد که ممکن است به بتن ریخته شده در اطراف قسمت بالایی و بلند کننده احتیاج داشته باشد تا ظرفیت حمل بار 20 را داشته باشد. حلقه ها و تاپ های آهن شکل پذیر را می توان روی بالابرهای منفذ پلی اتیلن نصب کرد.

منهول کاروگیت قابل ارتفاع را می توان با استفاده از کوپلینگ های الکترو فیوژن یا یقه های جوش داده شده با اکستروژن تولید کرد. بخشهای منفذ قابل انعطاف 1-3 متری ممکن است به منهول کاروگیت  هاهای موجود اضافه شود ، بنابراین منهول کاروگیت  هاهای پلی اتیلن برای مناطقی که تغییرات ارتفاعی در آینده پیش بینی می شود ، به عنوان سرپرست انتخاب می شوند. بخشهای اضافی شناسه سوراخ را تغییر نمی دهند.

 

انواع:

•           منهول کاروگیت بهداشتی

•           منافذ آب طوفان

•           اتاقهای کلرزنی

•           اتاق های اتصال خانه

•           اتاق های ابزار

•           دریچه های شیر

•           اتاقهای خلاuum

•           مخازن پلی اتیلن

 

هدف از استفاده منهول کاروگیت چیست؟

​از عوامل آلودگی محـیط زیست  میتوان به وجـود فاضلاب‌ها اشاره کرد و از این رو باید آنها را جمـع‌آوری و از شهرها بیرون راند و  سپس  آنها را در پکیج تصفیه فاضلاب ،تصفیه نمود و بعد بـه گــردش آب در طبیعت برگردانید. به همین دلیل استفاده  از منهول کاروگیت برای رسیدن به اهداف،  جمـع‌آوری گنداب‌ها و پساب‌ها از محـیط زیست و شهر و ضروری است.

البته مواردی دیگر همچون بهداشت همگانی ، استفاده‌ی مجدد از فاضلاب ( پکیج تصفیه فاضلاب ) ،حفظ زیبایی‌های محـیط زیست، تاثیر بر سفره‌های آب زیرزمینی از اهداف دیگر استفاده از منهول کاروگیت است.

 

خواص و ویژگی های منهول کاروگیت:

​منهول کاروگیت  خواص منحصر به فردی  مانند چگالی، شاخص جریان مذاب، بلورینگی، درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی را دارد . منهول کاروگیت پلی اتیلن، از پلی اتیلن ساخته شده است . پلی اتیلن پرمصرف‌ترین ماده پلاستیکی در دنیا است که از ساده‌ترین و ارزان ترین پلیمرها محسوب می‌شود و از پلیمریزاسیون اتیلن , پلی اتیلن ساخته می شود.

از مزایای استفاده از منهول کاروگیت نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

        کاهش چشم گیر هزینه ها (منهول کاروگیت   سبک است و نصب و حمل و نقل آن به راحتی امکان پذیر است و نصب و اجرای آن بسیار ساده تر و به زمان و نیروهای انسانی کمتری نیاز دارد.)

     دسترسی راحت تر به مسیر کابل‌های زیرزمین در سیستم‌های مخابراتی و امکان تعمیر و بازسازی منهول کاروگیت  ها‌های فرسوده فراهم می گردد.

      اگر پس از اتمام پروژه نیاز به افزایش طول منهول کاروگیت باشد، به راحتی  میتوان این کار را انجام داد و مصرف کننده می‌تواند بر طبق نیاز میزان تخلیه خروجی منهول کاروگیت را به راحتی تنظیم کند.

       آب بندی کامل بدنه منهول کاروگیت باعث می‌شود هیچ گونه ماده اضافی داخل نشت نکند و حتی مانع ورود گزینی حشرات و جانوران موذی در محل منهول کاروگیت می شود و صاف بودن سطح منهول کاروگیت مانع چسبیدن مواد تخلیه شده صنعتی و خانگی به دیواره آن می گردد.

      انعطاف پذیری و استحکام بالای منهول کاروگیت پلی اتیلن، باعث شده است این منهول کاروگیت بر اثر زلزله و یا بر اثر ضربات وارد شده در حین حمل و نقل و نصب آسیبی نبیند و به دلیل عدم شکستگی و تخریب ، ضایعات بسیار  پایینی نیز دارد.

        با تماس حلال‌ ها و گازهای شیمیایی با بدنه منهول کاروگیت تاثیری روی آن نمی گذارد.

       ٫دارای طول عمر بسیاری بوده و در رطوبت دچار پوسیدگی نمی‌شوند.

       در منهول کاروگیت   نردبان‌ هایی طراحی گردیده است که برای سال‌ها بی نقص کار می‌کند و سالم می‌ماند اما نردبان‌های فلزی سطحی سخت دارند که در صورت بر خورد با آن احتمال آسیب دیدن افراد وجود داد .

 

نحوه نصب منهول کاروگیت به چه شکل است؟

نصب و اجرای منهول کاروگیت ها در برخی مواقع  امری بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. سادگی و سهولت نصب منهول کاروگیت بارزترین مشخصه و مزیت این منهول کاروگیت ها نسبت به انواع دیگر منهول کاروگیت است و این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها در مقایسه با بتنی شده است.

منهول کاروگیت به صورت پیش ساخته ساخته می شوند که خطر تغییر شکل در ساختار را از بین می برد ، با این وجود می توان پیکربندی شافت منهول کاروگیت را نیز متناسب با هر کاربردی جدا از سیستم پلاستیک کامل تنظیم کرد. نردبان های پلی اتیلن را می توان در صورت درخواست در داخل چاله نیز ساخت. کاورها و قاب های استاندارد نیز موجود است.

 

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 5
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۷:۱۳ توسط:عاطفه موضوع: نظرات (0)